Rozbudowa drogi powiatowej nr 4791P na odcinku od DK 12 do m. Pawłowice
Nazwa programu: Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
Nazwa wnioskodawcy: Powiat Leszczyński
Planowany okres realizacji projektu: 2023
Wartość inwestycji (zł): 7 347 742,63 zł
Wartość kosztów kwalifikowanych : 7 337 868,94 zł
Wartość dofinansowania – 3 668 934,47 zł
Opis projektu:
Przedmiotem projektu jest rozbudowa 2 291,4 mb drogi powiatowej nr 4791 P na odcinku od drogi krajowej nr 12 do miejscowości Pawłowice (włącznie). Projektowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie gminy Krzemieniewo w powiecie leszczyńskim. Jej początek stanowi skrzyżowanie z drogą krajową (przy przejeździe kolejowym na linii Leszno-Gostyń), a jej koniec wyznaczony został w miejscowości Pawłowice (w terenie zabudowanym). W ramach przedmiotowej inwestycji zaplanowano rozbudowę drogi powiatowej nr 4791P obejmującej budowę z przebudową 1 786 mb 2,5 metrowego ciągu pieszo-rowerowego,budowę 142 mb chodnika oraz przebudowę 2 263,4 mb jezdni wraz z jej poszerzeniem,wzmocnieniem jej konstrukcji i krawędzi oraz wykonaniem poboczy.W ramach zadania zaplanowano również wykonanie prawidłowego odwodnienia dla przedmiotowej drogi, ciągu pieszo-rowerowego oraz wykonanie elementów zwiększających bezpieczeństwo takich jak zatoka autobusowa czy wyspa uspokajająca ruch pojazdów.Zaprojektowano wzmocnienie istniejącej nawierzchni jezdni w celu dostosowania jej do kategorii ruchu KR-3 i wymaganych przepisami prawa parametrów jej nośności.Na odcinku od km 0+000 do km 0+1741,60 zaprojektowano doprowadzenie nawierzchni drogi do szerokości 6,0 m i obustronne umocnienie poboczy o szerokości 1,0 m.Ze względu na znaczne przekraczanie przez samochody w tym miejscu dopuszczalnej prędkości pojazdy nagminnie przejeżdżają na sąsiedni pas ruchu co stwarza zagrożenie zderzeniem czołowym z pojazdem nadjeżdżającym z drugiej strony w km 1+700 (przed wjazdem do Pawłowic od strony m. Leszna)przewiduje się wykonanie wyniesionej wyspy spowalniającej ruch.W samej miejscowości planuje się 7 metrową jezdnię oraz wzmocnienie krawędzi drogi na szerokości 1,0 m wraz z wymianą zniszczonych krawężników. Na odcinku od km 0+000 do km 1+786 wykonany zostanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 2,5 m-od 0+000 do km 1+760 będzie to nowoprojektowana konstrukcja, na pozostałej części będzie to przebudowa istniejącego chodnika.Zaprojektowano przebudowę skrzyżowań z drogami podrzędnymi (z drogami gminnymi o nawierzchniach bitumicznych na terenach zabudowanych)oraz gruntowych służącymi do obsługi pobliskich pół.Dodatkowo w ramach zadania mającego na celu wzrost bezpieczeństwa użytkowników drogi wyznaczone zostanie nowe przejście pieszo-rowerowe w miejscowości wraz z budową jego oświetlenia solarnego oraz przejście dla pieszych w pobliżu przystanku autobusowego oznakowane aktywnie.Nowopowstały ciąg pieszo-rowerowy kończyć się będzie przy wjeździe do miejscowości, a na jego końcu zaplanowano przejście pieszo-rowerowe na istniejący ciąg.W ramach zadania nastąpi także budowa przystanku autobusowego wraz z zatoczką pełniąca funkcję peronu-na którym osoby wsiadające od wysiadające z autobusu będą mogły bezpiecznie korzystać z tej infrastruktury.